woensdag 2 juli

2 juli 2014 - Lake Louise, Canada

Lekker uitgeslapen en kalm aan gedaan ’s morgens, de enigste keer, dat we 2 nachten op één plek blijven staan. Uitgebreid gedoucht en wat geklungeld en om half 1 te voet op pad naar Lake Louise. We konden aan de achterkant van de camping het hek uit en kwamen gelijk uit op de trail. Het pad ging omhoog, omhoog en nog meer omhoog!! Bleek dus alleen maar naar boven te lopen, pfffttt, dan is 2,4 km best een eind. Er zaten flinke steile stukken tussen en trappen, maar de meeste tijd liep het pad langs een snelstromend riviertje. Overal borden, zelfs midden op het pad, om je te waarschuwen voor grizzly’s, dus maar luid praten, fluiten, zingen en constant voor, achter en naast je spieden of er niets naderde. Best spannend, maar gelukkig geen beer gezien. Wel tot 3x toe berenpoep op het pad, dus ze waren er wel geweest.

Bij het meer aangekomen was het een drukte van belang. Bussenvol, vooral veel Japanners. Ik herinnerde me nog van 2001, dat het er aardig toeristisch was, maar zoveel mensen…….!! Maar wat naar de zijkant van het meer gelopen en daar lekker op een bankje gezeten, daar was het wat rustiger. Lekker onze meegebrachte lunch verorberd en maar weer wat van onze voorraad cola, die op moet!!! Veel te veel ingeslagen, maar kunnen het moeilijk meenemen.

Na zo’n dik uur de terug wandeling aanvaard. Nu alles behoorlijk steil naar beneden, ook niet lekker, want dat gingen we op een gegeven moment aardig voelen in onze ouwe knieën. Doorgelopen naar Lake Louise Village. Wilden nog een paar boodschapjes doen en kijken of we daar Wi-Fi konden ontvangen. De winkel was er schandalig duur, 6 dollar voor een brood (€ 4,50) dus we stonden met heel weinig weer snel buiten. Ook geen Wi-Fi en het begon wat te druppelen, dus maar weer terug naar de camping.

Gegeten en ’s avonds weer naar het amfitheater, dit keer een voordracht over bergbeklimmen: “To the top”. Was wel aardig maar wat langdradig. In de camper maar foto’s bekeken en verslagje geschreven. Morgen naar Moraine Lake, mijn droom-meer, waar ik in 2001 zo ontzettend heb genoten van de rust, de zuivere berglucht en de schitterende natuur. Ben me ervan bewust, dat het er nu waarschijnlijk heel veel drukker zal zijn, toen waren we zo ongeveer de enigen. Overal was het toen trouwens heel erg rustig, maar dat was dan ook een week of 3 eerder in het jaar. Ik wacht wel af, we zien het wel.