18 juni

18 juni 2014 - Mitchell, South Dakota, Verenigde Staten

Dinsdagavond 17 juni

Vandaag 368 km gereden. Reden om half 10 weg. Eerst naar het plaatsje Orange, waar 2 eeuwen geleden veel Nederlanders zich hebben gevestigd. We kwamen het stadje binnen en zagen gelijk al een grote molen langs de weg staan. Maar je kon zien, dat het een nep-molen was, want niets werkte echt. Wieken konden niet draaien, de molen ook niet en binnenin was het helemaal leeg. Alleen beneden een informatiecentrum. Mochten er in en ook boven kijken. Zijn later de stad ingegaan en ook daar veel geveltjes, maar alles van hout en net niet helemaal echt. Toch wel grappig, dat de bewoners daar nog zoveel waarde aan hechten. Bij een bakkerij koffie gedronken met wat lekkers erbij. En echt overal Nederlandse achternamen. Spraken nog een man, die den Hartog heette. Hij was de 5e generatie, die in de US woonde en was van onze leeftijd. Hij had geen idee uit welk del van Nederland zijn voorvaderen vandaan kwamen. Mijn oranje t-shirt met “Made in Holland”  en 3 tulpen viel in de smaak daar hahaha!!

Vandaar binnendoor naar Sioux Falls. Reden daarbij Iowa uit, heel even door Minnesota en toen South Dakota binnen. Overal waren nog de gevolgen van de storm te zien. Vooral al het water, dat uit de lucht was komen vallen, stond nog op het land en de rivieren waren ver buiten hun oevers getreden.

Toen door naar Mitchell. Daar eerst naar een Prehistorisch Indianen Museum. Was eigenlijk best interessant. Ging niet over de indianen, die wij kennen uit films en uit de boeken, maar van lang daarvoor. Zo’n 1000 jaar geleden. Toen bezaten de indianen nog geen paarden, deden alles te voet of over het water. Paarden waren er niet in Amerika, zijn door de Europeanen naar Amerika meegenomen en d.m.v. ruilhandel bij de indianen terecht gekomen. Grappig, dat wisten we niet, kenden alleen de indianen te paard.

Toen aan Lake Mitchell een camping opgezocht, met zicht op het meer. Gegeten en nog fff rustig bijgekomen van de dag, het was behoorlijk warm en benauwd geweest vandaag. Morgen gaan we naar het natuurgebied de Badlands. Rotspartijen, die eruit zien als een maanlandschap. Daar zijn ook delen van de film “Dances with wolves”  opgenomen. Ben benieuwd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wiel:
    19 juni 2014
    hallo jullie twee daar in dat verre land.Als ik dat allemaal zo lees hebben het heel erg mooi daar.Vind die verhalen ook wel leuk van al die belevenissen van jullie ga zo verder en heel veel plezier daar gr.wiel w.